Poziční testy
Positional tests

25. 8. 2002


Šachové programy se neustále zlepšují - ty tam jsou doby, kdy k úspěchu s počítačem stačilo přejít do koncovky. Takový vývoj si žádá i nové lepší testovací metody. Není proto náhoda, že v poslední době hned několik nadšenců přichází s podobným nápadem ryze speciálního testu, prověřujícího určitou jemnost šachové hry.


1. Umění útoku a obrany

Začínáme poněkud bláznivým experimentem Michaela Scheidela, který zorganizoval turnaj s povinným zahájením 1.e4 Jc6 2.d4 Jb8 3.Jc3 Jc6 4.Jf3 Jb8 5.Sd3 Jc6 6.Sd2 Jb8 7.De2.









rnbqkbnr/pppppppp/8/8/3PP3/2NB1N2/PPPBQPPP/R3K2R b KQkq - 0 7

Hrály se rychlé partie (8 min+3 sec) na PIII 700 MHz.

Top útočníků Junior 5 (8/8), Fritz 7 (7.5), Tiger 14 a Shredder 5.32 a Hiarcs 7.32 (7), Gambit Tiger a Crafty 18.15 (5), Yace 0.99.56 (4.5)
Top obrany Tiger 14 (3), Fritz 7 a Hiarcs 7.32 (2.5), Gambit Tiger (2), Junior 5 a Shredder 5.32 (1.5), Crafty 18.15 a Yace 0.99.56 (0.5).

Celkový výsledek

1-2. Tiger 14 a Fritz 7 (10/16)
3-4. Hiarcs 7.32 a Junior 5 (9.5/16)
5. Shredder 5.32 (8.5/16)
6. Gambit Tiger (7)
7. Crafty 18.15 (5.5)
8. Yace 0.99.56 (5).

Škoda, že nebyly vždy použity aktuální verze, zejména u Juniora.

Za zaznamenání stojí dvě partie

Shredder - Fritz 7..Jc6 8.0-0 Jb4 9.Sc4 Jxc2 10.Sxf7+! Kxf7 11.Sg5! s rozhodující výhodou

Tiger - Shredder 7...d6 8.d5 Jf6 9.e5 dxe5 10.Jxe5 g6 11.Sb5+ Jbd7 12.Dc4 Sg7 13.d6 0-0 14.dxc7 De8 15.Da4 a6 16.Jf3 e5 17.0-0 De7 18.Se2 Dd6 19.Jb5 Dc6 20.Da3 Jb6 21.Jc3 e4 22.Jd4 Dxc7 s dobrou hrou černého.

Zdroj: Computer Schach Aug-Sept. 2002


2. Turnaj věžových koncovek

Turnaj věžových koncovek sehrál Sune Larsson. Začínal z pozice z výměnné španělské, která je výhodná, ale ne vyhraná pro bílého.









8/1ppr1kp1/p1p4p/8/8/5P2/PPP1RKPP/8 w - - 0 1

Každý s každým hrál dvě partie tempem 40 tahů za hodinu na PIII 800 MHz, 64 MB hash.

1. Fritz 7 6.5/10 [3-7-0]
2. Chess Tiger 14 6.0/10 [2-8-0]
3. Junior 7 5.5/10 [3-5-2]
4. Shredder PB 4.5/10 [1-7-2]
5. Yace 4.5/10 [2-5-3]
6. Aristarch 3.0/10 [1-4-5]

Autor uvádí několik případů, kdy zejména slabší programy vyměnily věže a prohrály.

Zdroj: CCC fórum 22.8.2002


3. Velký poziční test

Walter Eigenmann testoval 10 typických pozic střední hry metodou dvoukolového turnaje.
120 min/partii (pravděpodobně tedy každý hodinu), PIII 833 MHz, 64MB hash, učení vypnuto.
10 účastníků abecedně CM 8000 Pillen, Crafty 18.14, Fritz 7, Hiarcs 8, Chess Tiger 14, Junior 7, Nimzo 8, Shredder 6.02, SOS 2 Arena, Yace 0.99.56.

3.1 Opožděný pěšec









r3r1k1/2pq1p1p/p5p1/1p1pP3/3P4/3Q4/PP3PPP/2R1R1K1 w - - 0 1

Výsledek: CT 12, S6 11.5, F7 10.5, H8 10.5, CM 9, J7 9, N8 8, Cr 7, Ya 6.5, SOS 6

3.2 Izolovaný pěšec









r1bq1rk1/pp2bppp/2n2n2/2Pp4/8/2N2NP1/PP2PPBP/R1BQ1RK1 w - - 0 1

Kostic - Mashall 1911

Výsledek: H8 12, S6 12, CT 10.5 , F7 10, J7 9, SOS 8.5, Cr 8.5, CM 7.5, N8 6.5, Ya 5.5

3.3 Visící pěšci









r4rk1/p3bppp/1q3n2/2pp4/8/2N2N2/PP2QPPP/2R2RK1 b - - 0 1

Bernstein - Capablanca 1944

Výsledek: H8 12, S6 11, SOS 11, J7 10.5, CT 10, CM 9.5, N8 8.5, F7 8, Cr 5.5, Ya 4

3.4 Útok proti domku









2rq1rk1/pp1bppbp/3p1np1/4n3/3NP3/1BN1BP2/PPPQ2PP/2KR3R w - - 0 1

Byrne - Ciocaltea 1971

Výsledek: J7 14.5, CT 13, F7 11, CM 11, S6 9, H8 7.5, N8 7, Ya 6.5, Cr 3.5

3.5 Minoritní útok









r1b1rnk1/pp2qppp/2p5/3p3n/3P4/2NBPN1P/PPQ2PP1/R4RK1 w - - 0 1

Keres - Najdorf 1939

Výsledek F7 12.5, CM 11.5, CT 10.5, N8 10.5, H8 9.5, J7 9.5, S6 9, Ya 7.5, SOS 5, Cr 4.5

Pokračování zhruba za dva měsíce, až vyjde další Computer Schach.

Ale už teď je vidět, jak je současná špička vyrovnaná a jak kolísavé jsou výsledky jednotlivých programů v různých disciplínách. Fritz například bezpečně ví, že v minoritním útoku má začít tahem 1.Vab1!, na což nemůže přijít propočtem. Zato visící pěšce sehrál vyloženě mizerně.