Hiarcs Chess Explorer Pro |
06.01.22
Uvedení
Publihing
Hiarcs ohlásil nový balík. Skládá se z nového rozhraní HCE (Hiarcs Chess Explorer Pro) a UCI motoru Hiarcs 15.
Explorer přichází s novým databázovým formátem *.HCE.
Explorer umí číst ChessBasovské formáty CBH, CBV a taky knihovnu CTG.
Explorer má také kvalitní knihovny zahájení - údajně vůbec nejlepší - a umí
pracovat s knihovnami online.
Motor se proti Hiarcs 14 sice zlepšil asi o 200 ELO, ale nepodporuje NNUE..
Cena motoru podle počtu jader (1-16-32), to asi Marc Uniacke trochu zaspal dobu.
12.01.22
Recenze
Review
Recenze vychází z testů a poznatků Jiřího Dufka,
díky.
Několik dalších informací jsem doplnil od dalšího českého testera, který si
nepřeje být jmenován, a za diskusních fór.
Rozhraní GUI
Staré rozhraní verze 1.x podporovalo jen databáze PGN, což pro vážnější práci
prostě nestačí.
Hlavní novinkou celého systému je proto nový databázový formát *.HCE, který
vypadá kvalitní, rychlý a dobře promyšlený.
Umí zpracovávat miliony partií, počet ohraničen jen velikosti paměti RAM - 1G
RAM je potřeba zhruba na 8 milionů partií.
Pozitivní zpráva je to zcela jistě pro uživatele systému Mac, pro který nemá ChessBase uspokojivé řešení.
Jiří potvrdil, že největší komerční databáze MegaBase 2022
jde bez pádu přímo otevřít nebo konvertovat do HCE.
Na rychlém stroji se SSD trvalí obě akce zhruba stejně rychle, kolem 12 minut.
Vytvořený systém HCE se pak otevírá asi za 5 sekund.
Velikosti souborů
Velikost Mega22 převedené do HCE je asi 2,4GB - to je jen asi
40% velikosti DB v CBH a to ještě bez hledacího boosteru.
EV: Vypárám-li z Mega ještě obrázky a další balast, dostanu se níž, ale stejně
je to zhruba o 1GB více.
Dnes už to takový význam nemá.
Vyhledávání
Kromě obvyklé hlavičky (hráči, rok, turnaj) je možné vyhledávat
také pozici, materiál a pěšcovou strukturu.
Hledání je asi 2x rychlejší než v ChessBasi:
Pěšcová struktura HCE 21 sekund, otevřená CBH 19 sekund, ChessBase 36 sekund.
Materiál 2JxP HCE 17 sekund, otevřená CBH 9 sekund, ChessBase 32 sekund.
Jiří píše o GUI obecně:
je typově stejné jako předchozí verze, přibyly tam nějaké možnosti
(otevřeni CTG), ale jednotlivě okna se nedají přesouvat
– pouze v rámci své oblasti (ne jako ve Fritzovi).
Některé ovládací prvky jsou ve full HD poměrně titěrné, takže trefit se na ně
chce celkem pečlivost.
Je zde určitá nekonzistence – ikony v ribonu jsou barevné, v jednotlivých oknech
pak jen černé.
Podobně je to s písmem – změnil jsem velikost písma, změnilo se v notaci, ale
třeba v okně knihovna ne.
Motor
Motor patřil svého času k nejsilnějším a vynikal zejména zabudovanou
inteligencí a znalostmi, ostatně jde o zkratku Higher Intelligence Auto Response
Chess System.
Patřil k hlavním nástrojům, kterými Kasparov vytvářel svou slavnou sérii My
Great Predecessors.
Přidat programu 200 ELO bodů je velmi slušný programátorský výkon, ale vlak
ujel příliš daleko a dnešní optikou je Hiarcs 15 prostě stále příliš slabý.
Jiří Dufek uvádí pár svých úvodních testů.
Fritz 18 - Hiarcs 15 12 jader každý,
30min+5sec.
+25 -63 =12, což je rozdíl +45 ELO pro Fritze.
Na CCRL Fritz 18 není, ale Fritz 17 má 3270, můj zápas Fritz 18 - Fritz 17
skončil 55-45 (rozdíl 35 ELO), tak z toho Hiarcs 15 vychází 3260.
Shredder13 - Hiarcs 15
Průběžný stav zatím po 53 partiích nerozhodný, Shredder má
3273, což je tedy odhad i pro Hiarcse.
Shredder 13 z roku 2016 byl pokus o come-back Stefan Meyer-Kahlena, svého času
velkého konkurenta Hiarcse.
Oba velcí soupeři v principu ukončili intenzivní vývoj poté, co nebyli schopni
udržet krok s Rybkou.
Nakonec tedy oba Rybku překonali, ale za špičkou jsou pozadu.
SMK údajně plánuje do Shreddera zabudovat moderní technologii NNUE, tak uvidíme
další vývoj.
Stockfish 8 - Hiarcs 15 Stock je ve staré verzi z
roku 2016.
Průběžný stav +10=15-1 pro Stockfishe 8 (rozdíl +116 ELO) odpovídá 3373-116-=
3257, tak tady se asi někde H15 pohybuje.
Další testeři Česká republika
6 CPU, 15+10.
H15 - Revenge 2 +1-9=2
H15 - Chiron 5 +3-1=12
H15 - rofChade2.3 +2-1=9
17.5 ze 40, průměrné ELO soupeřů dle CCRL 3327, odhad pro Hiarcse
3277
Diskusní fóra
Sutki Asani 10 min games
Hiarcs 15 - Komodo 14.1 11,5 - 12,5
Hiarcs 15 - Komodo Dragon 2.6 8 - 16 (bez výhry Hiarcse)
Hiarcs 15 - Wasp 5.0 6.5- 5.5
Timo Haupt 8 min + 3 sec
Hiarcs15 - Welcome Tournament HIARCS 15.00 [T1] - Andscacs 0.95123 [1T] 38.0 - 32.0 54.29% HIARCS 15.00 [T1] - Booot 6.5 [1T] 28.5 - 41.5 40.71% HIARCS 15.00 [T1] - Chiron 5 [1T] 36.5 - 33.5 52.14% HIARCS 15.00 [T1] - Fizbo 2 [1T] 35.0 - 35.0 50.00% HIARCS 15.00 [T1] - Fritz 17 [1T] 37.5 - 32.5 53.57% HIARCS 15.00 [T1] - Jonny 8.00 [1T] 45.0 - 25.0 64.29% HIARCS 15.00 [T1] - Laser 1.7 [1T] 34.5 - 35.5 49.29% HIARCS 15.00 [T1] - rofChade 2.3 [1T] 32.5 - 37.5 46.43% HIARCS 15.00 [T1] - Shredder 13 [1T] 36.0 - 34.0 51.43% HIARCS 15.00 [T1] - Wasp 5.00 [1T] 34.0 - 36.0 48.57% 357.5 - 342.5 51.07%
Thomas Plaschke 1 CPU
H15 - Gull 3 : 503 (+238,=220,- 45), 69.2 % H15 - Houdini 6.02 : 504 (+ 25,=241,-238), 28.9 % H15 - Wasp 5.20 : 504 (+135,=248,-121), 51.4 %
Thorsten Czub
Engine Points 01: Stockfish_13_win_x64_avx2 [t6] 171,5/204 02: Lc0 0.28.0 dx12 radeon570 [j94-130] 165,5/204 03: Dragon-2.5-64bit-avx2 [t6] 165,5/204 04: Stockfish14_x64_avx2 [t6] 163,5/204 05: Lc0 0.27.0 dx12 radeon570 [j94-130] 163,0/204 06: Stockfish_12_x64 [t6] 163,0/204 07: Dragon-2.5-64bit-avx2 [t6, mcts] 161,5/204 08: Lc0 0.27.0 dx12 radeon570 [68286] 161,5/204 09: Lc0 0.27.0 dx12 radeon570 [j94-120] 160,0/204 10: Lc0 0.27.0 dx12 radeon570 [j94-100] 160,0/204 11: Dragon-64bit-avx2 [t6] 156,0/204 12: Stockfish_11_20011801_x64 [t6] 151,5/204 13: Stockfish14_x64_avx2 [t6, no NNUE] 151,5/204 14: Ethereal-13.00-pext-avx2 [t6, e13standard] 151,5/204 15: Stockfish_13_win_x64_avx2 [t6, no NNUE] 149,5/204 16: Lc0 0.27.0 dx12 radeon570 [703810] 149,5/204 17: Ethereal-13.00-avx2 [t6, e13standard] 145,5/204 18: Houdini 6 [t6] 139,5/204 19: Komodo-14.1-64bit-bmi2 [t6] 137,5/204 20: DeepHiarcs15 [t6] 135,5/204 21: Igel-x64_popcnt_avx2_3_0_0 [t6] 134,5/204 22: Komodo-14.1-64bit-bmi2 [t6, mcts] 134,0/204 23: Wasp520avx [t6] 129,0/204 24: Chiron-5-64bit [t6] 120,5/204 25: Wasp450-x64-modern [t6] 110,5/204 26: Seer_znver2.0.1 [t6] 104,5/204 27: DeepHiarcs14WCSC [t6 ] 99,0/204 28: Deep Rybka 4.1 x64 [t6] 98,0/204 29: Toga3_0.3 net06 avx2 [t6] 95,0/204 30: Equinox 3.30-x64 [t6] 94,0/204 31: Senpai_20-x64 [t6] 89,0/204 32: DeepShredder13UCIx64 [t6] 84,0/204 33: Marvin5.1.0_x86_64_avx2 [t6] 81,0/204 34: Drofa_3.1.0 [t6] 75,5/204 35: Booot6 73,5/204 36: SmarThink_v198_x64_standalone 72,0/204 37: Zappa Mexico II x64 [t6] 69,5/204 38: Crafty-25-64-uci-ja [t6] 61,0/204 39: Prodeo3.1 58,0/204 40: Benjamin 1.1 [pb] 55,5/204 41: RodentII_x64 54,0/204 42: Prodeo YAT 45,5/204 43: Orion64-v0.7 40,0/204 44: Colossus2021b [pb] 40,0/204 45: DeepGandalf7-64 [t2] 34,0/204 46: Colossus2021a [pb] 32,5/204 47: Colossus2008b 31,0/204 48: Delfi5.0 28,5/204 49: K2_091 [pb] 21,0/204 50: DeepPatzer3.61 [t2] 13,0/204 51: RomiChess64P3n 12,0/204 52: DeepPatzer 3.80 [t2] 12,0/204 5304 Partien gespielt / Turnier beendet Name des Turniers: Ryzen 5 3600 Ort/ Land: ORION8, Deutschland Spielstufe: Turnier 40/5 Hardware: AMD Ryzen 5 3600 mit AMD RX570 8 GB
Závěr
Motor není až tak slabý, někde kolem Wasp nebo Shredder 13, o něco slabší než
Komodo 14.
Samotný má hodnotu nejvýš několik desítek EUR, za které by ho mnoho testerů
zakoupilo.
Ale všeobecnou nevoli vyvolala vazba motoru na drahé - pro většinu nepotřebné -
prostředí HCE.
Přitom jako čistý UCI motor lze normálně napojit na ChessBasi, Fritze a další.