Rozhovory, názory13. 7. 2012 |
13.07.12
Robert Houdart
Založeno na rozhovoru /Based on interview http://chess-king.com/images/kingintromaterials/HoudartInterview/InterviewHoudiniA.pdf
Robert Houdart
programátor nejsilnějšího šachového motoru na světě Houdini
Robert
Houdart +1969 (43 let) žije v nizozemsky mluvící části Belgie v blízkosti města
Leuven, známého 600 let starou Univerzitou a pivem Stella Artois.
Šťastně ženatý, 3 úžasné dcery mezi 10 a 16 lety.
Jako diplomovaný inženýr se specializoval na mechanickou analýzu vibrací a
přenos tepla.
V devadesátých letech se konkrétně zabýval analýzou chování potrubí jaderných
elektráren při případném zemětřesení a pádu letadel.
Od roku 2000 pracuje jako softwarový architekt pro CRM (Customer Relationship
Management).
Šachy se naučil ve věku 14 let a hrál téměř 20 let v týmu svého rodného města
Leuven.
V roce 1990 dosáhl ELO kolem 2250. Hrál vždy spíš pozičně, bílými zásadně 1.d4,
černými Francouzskou a Královskou indickou.
V době jeho začátků 1980 byli jeho idoly Karpov pro vynikající poziční styl a
Kasparov pro energický všestranný styl.
Kasparova považuje za vůbec nejsilnějšího šachistu všech dob.
Ze současné generace hráčů má rád Ananda, výborného hráče, gentlemana a
skvělého reprezentanta šachového světa.
Počítačové programování je Houdartovým koníčkem téměř 30 let, kdy pracoval s
mnoha programovacími jazyky a počítačovými systémy.
Zájem o šachové programování nastartoval Langův Psion kolem roku 1985.
Robert studoval tento program velmi podrobně a obdivoval jeho elegantní
implementaci.
Teoretické základy studoval v knize “Schaken voor Computers” od van Diepenena a
van den Herika z roku 1987.
Od 80. let napsal Robert postupně několik soukromých šachových programů v
různých jazycích (Assembler, Pascal, C) pro zábavu a poučení.
Šachový virus se v Robertově hlavě aktivoval opakovaně každých několik let a on
poté strávil léto vylepšováním svých šachových algoritmů.
Poslední takové období nastalo v polovině roku 2009. Ve srovnání s minulými
pokusy se na internetu objevilo velké množství informací a open-source motorů.
Robert se netají tím, že je v hojné míře využil. Přidal k nim ovšem všechny své
staré nápady a algoritmy za dvacet let a také svou poměrně značnou šachovou
sílu.
Výsledkem byl Houdini, současný nejsilnější světový motor, který se na pozici
jedničky drží déle než rok.
Dnešní šachové motory – zejména Houdini 2.0 – jsou mnohem silnější než před 10
až 15 lety.
Většina čtenářů si jistě pamatuje zápas Kasparov – Deep Blue z roku 1997,
kdy mistr světa poprvé prohrál s počítačem.
Deep Blue byl drahou kombinací specializovaného hardwaru a softwaru s výkonem
přibližně 200 milionů šachových pozic za sekundu.
Spustíte-li Houdini 2 na dnešním běžném procesoru Intel nebo AMD v ceně do 300
dolarů, dostanete výkon kolem 10 milionů pozic za sekundu.
Software se ovšem zlepšil natolik, že Houdini by Deep Blue snadno porazil.
Neuvěřitelnou sílu dnešních programů jasně pocítíte, když pustíte Houdini na
obyčejném notebooku jako kibice velmistrovských partií.
Počítač ukáže velké množství chyb, které by dříve obvykle prošly bez povšimnutí.
Houdini má výbornou poziční hodnotící funkci kombinovanou s nejdokonalejšími
hledacími algoritmy.
Klíčem k účinnému vyhledávacímu algoritmu je vysoká selektivita, tedy schopnost
zkoumat některé (od pohledu špatné) tahy jen velmi zběžně,
zatímco jiné (pravděpodobně dobré) tahy velmi hluboko.
Umění napsat šachový motor spočívá právě v nalezení rovnováhy mezi rizikem
opomenutí dobrého tahu a ztrátou času spotřebovaného na slabé tahy.
S Houdini našel autor vynikající rovnováhu. Dokladem je, že i při bleskových
časových kontrolách Houdini často nalézá nejlepší tah v pozici.
Houdini má vynikající poziční hodnocení ve všech fázích hry, protože jeho
koeficienty byly vyladěny pomocí databáze několika milionů šachových partií.
Hodnotící funkce je silná a kreativní v zahájení, tvrdě směřuje k iniciativě ve
střední hře a je velmi přesná v koncovce.
Autor se zejména snažil, aby hodnocení pozice bylo co nejužitečnější hráčům pro
odhadnutí výsledku partie.
Houdini je mírně pesimističtější než ostatní motory. Pokud ukazuje +1.00 pěšce,
jsou šance na vítězství velmi slušné.
Z lidského hlediska je styl Houdiniho super – jak v útoku, tak i v obraně.
Autor cituje z Facebokové stránky Chess Club Live: „Pokud by existoval
počítačový potomek hráčů
jako Morphy, Anderssen, Spielmann, Marshall, Bogojulbow, Tal, Nezhmetdinov,
Shirov, Morozevich, byl by to Houdini.
Houdini je současná světová jednička a hraje ve velmi romantickém stylu.“
Prohlédnete-li si některé partie Houdiniho – například ze zápasu proti Rybce v
TCEC ze začátku roku 2011 – dostanete dojem super-lidského chápání šachu.
Houdini obětuje pěšce, dva pěšce, tři pěšce a soupeře rozdrtí.
Dalším hlavním rysem Houdiniho je jednoduchost použití. Houdini přinese skvělý
výkon na standardní parametry bez nastavování. Parametry jsou omezeny na
minimum.
Pro korespondenční hráče nabízí Houdini 2 pokročilé funkce včetně samoučení,
permanentních hash tabulek, vícevariantové analýzy, hledání matu a přístup k
různým druhům EGTB.
Všechny tyto funkce jsou ale volitelné a nekolidují se základní funkčností
motoru.
Verze Houdini Pro je nejsilnějším šachovým motorem na planetě. Využitím až 32
jader a 32 GB paměti hash je optimalizován pro nejvýkonnější hardware až
do té míry,
že může být využit jako benchmark a test. Houdini Pro je jediný motor,
který umí pro urychlení využívat NUMA-základní desky a vyždímat tak
z hardwaru to nejlepší.
Z nejlepších světových hráčů používá oficiálně Houdiniho Anand, Svidler, Giri a
Finegold. A jistě i mnozí další, kteří o tom veřejně nemluví…
08.10.03
Ed Schroeder o Rebelu 12 WB
Ed Schroeder about Rebel 12 WB
Rebel 12 hraje zápas na 100 partií
se Shredderem, zatím je velmi nekompromisní bez remíz.
Shredder 7.04 - Rebel 12 Wb 6.5 - 2.5
Na přímý dotaz na fóru odpověděl autor Ed
Schroeder, že podle svých testů odhaduje výsledky Rebela 12
takto:
Nejhorším soupeřem je Shredder 7.04 (jen 35 procent, zatímco
se Shredderem 7 45 procent), dále Tiger 15 39 procent, zatímco
s Fritzem 8 dělá 45 procent. Výsledky s Juniorem 8 jsou náhodné.
S Hiarcsem 8 má trvale pozitivní skóre.
Ed píše, že po 22 letech plného nasazení v šachovém
programování už musel zvolnit tempo a nemá ambice být první.
Spíš se cítil zavázán splnit staré sliby.
Rebel 12 plays an 100 games match with Shredder, the first games
are hard without draws.
Shredder 7.04 - Rebel 12 Wb 6.5 - 2.5
Rebel's worst opponent is S7.04 closely followed by CT15,
Rebel typically just gets 35% against S7.04, 39% against CT15.
Things go somewhat better against F8 and S7, typically 45%
against both of them. J8 is a strange animal, Rebel can lose from
it considerable and then in the next match beat it with the same
considerable margin, very weird, maybe just a matter of
randomness.The only top-program Rebel has a constant positive
score so far is against H8.
After 22 years of chess programming I lost much of my
ambitions to compete in trying to be no.1, I am operating now on
a slower level suiting my age and my main goal making Rebel 12
was to fulfil an old promise.
25.11.03
Korčnoj má slabou paměť
Kortschnoi doesn't remember?
Po prohraném zápase s Navarou dal Korčnoj MF Dnes rozhovor, který se také dotýká počítačů. Plný text najdete na www.idnes.cz , zde vyjímám:
Co si myslíte o zápasech
počítač versus člověk?
Tak nejdřív o počítačích. Informace jsou dobré,
ale ohledně počítačů jsem pesimistický. Šachy mají několik
složek: vědu, umění, sport a psychologii.
Ale v počítačových šachách těžko najdete psychologii,
sport i umění. Od nástupu počítačů se šachy stávají
chudšími.
A k těm zápasům?
Rozumím tomu, že takový zápas vynese velmistrovi
milion dolarů.
Na druhou stranu lidé, kteří takový zápas hráli, pomohli počítači
stát se silnějším tak rychle, jak jen je to možné.
Když se na to podíváte filozoficky, je to neotesanost.
Takže vy byste takový zápas
nehrál?
Ne.
K tomu poznámka.
Viktor hrál v roce 1996 v Badenu (Švýcarsko) exhibici s Fritzem
4 (remíza) a v témže roce v Altachu (Rakousko)
dokonce zápas s Géniem 4 (3:2). To ještě hrály
stroje na Pentiu 90 MHz.
Potíž bude tedy asi v něčem jiném...
25.11.03
Frans Morsche v Grazu
Frans Morsche in Graz
Frans - autor Fritze, si Graz
velmi pochvaluje. Krásné počasí a od roku 1986 - kdy se
podobných akcí zúčastňuje - suverénně nejlepší
organizace.
Fritz na MS hraje skvěle, je to výsledek půlročního ladění
na zápas s Kasparovem. Dříve hrál Fritz riskantně, což občas
vedlo k porážkám se slabšími účastníky a tím i ztrátě
vízězství. Nynější Fritz hraje klidněji, což se zdá být
účinnější.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=1325
26.08.03
Rozhovor s Langem
The Lang interview
http://www.beepworld.de/members37/computerschach/
Rozhovor s Langem je zajímavý zejména pro historiky počítačového šachu. Obsahuje totiž seznam všech starých Langových programů pro domácí počítače a speciály. Zde jen stručný výtah.
The Lang interview is very interesting especialy for computer chess history - it contains a complete list of old Lang's software for home computers and specials. A short abstract follows.
Richard Lang,
born 1955, Wokingham, GB.
Education: first class degree in physics from Imperial College,
London
Experimental research work with "British Gas" involved
with accessing safety of Liquid Natural Gas storage.
His hobby software Cyrus won in 1981 Europa Cup, after this Lang
developed chess soft as professional.
For David Levy's Intelligent
Software he wrote:
Cyrus for Sinclair (Z80 Assembler) 1981
Chess 2001 (Z80 Assembler) 1982
L'Empereur (Z80 Assembler)
L'Regent (Z80 Assembler)
Dragon Chess (6809 Assembler)
For Psion:
Psion Chess für Sinclair QL (68000 Assembler)
Psion Chess für Atari ST (68000 Assembler) 1986
Psion Chess für MAC (68000 Assembler)
Psion Chess für IBM PC (8086 Assembler)
Psion Chess für Psion Organiser (8086 Assembler) 1991
Since 1985 Lang programmed
specials for Hegener+Glaser (trademark „Mephisto“).
He was a WM in 1985-1991, 1993 and 1995. Books from Ossi Weiner.
Mephisto Amsterdam 1985
Mephisto Dallas 1986
Mephisto Roma 1987
Mephisto Almeria 1988
Mephisto Portorose 1989
Mephisto Lyon 1990
Mephisto Vancouver 1991
Mephisto Berlin ???
London Update 1996
For Lang software:
ChessGenius for IBM compatible computers. ( All 80x86 assembly
language with Windows code in "C". Windows GUI was not
written by Lang)
ChessGenius 1 MSDOS 1992
ChessGenius 2 1993
ChessGenius 3 1994
ChessGenius 4. First Windows version 1995
ChessGenius 5 1996
ChessGenius 6 1998
ChessGenius 6.5 1999
ChessGenius Classic 2002
For PDA and mobile phones:
ChessGenius Palm 68000 assembly language and C 2000
ChessGenius Pocket PC "C" 2001
ChessGenius Nokia series 60. Nokia 7650/3650 "C" 2002
ChessGenius Windows powered Smartphones "C" 2003
The top moment in Langs career
31.08.1994: ChessGenius - Garry Kasparov 1,5 - 0,5
[Event "Intel Grand Prix"]
[Site "London"]
[Date "1994.08.31"]
[Round "1"]
[White "Kasparov, G."]
[Black "Intel Pentium/Genius"]
[Result "0-1"]
[ECO "D23"]
[PlyCount "120"]
[EventDate "1994.??.??"]
1. c4 c6 2. d4 d5 3. Nf3 Nf6 4. Qc2 dxc4 5. Qxc4 Bf5 6. Nc3 Nbd7
7. g3 e6 8.
Bg2 Be7 9. O-O O-O 10. e3 Ne4 11. Qe2 Qb6 12. Rd1 Rad8 13. Ne1
Ndf6 14. Nxe4
Nxe4 15. f3 Nd6 16. a4 Qb3 17. e4 Bg6 18. Rd3 Qb4 19. b3 Nc8 20.
Nc2 Qb6 21.
Bf4 c5 22. Be3 cxd4 23. Nxd4 Bc5 24. Rad1 e5 25. Nc2 Rxd3 26. Qxd3
Ne7 27. b4
Bxe3+ 28. Qxe3 Rd8 29. Rxd8+ Qxd8 30. Bf1 b6 31. Qc3 f6 32. Bc4+
Bf7 33. Ne3
Qd4 34. Bxf7+ Kxf7 35. Qb3+ Kf8 36. Kg2 Qd2+ 37. Kh3 Qe2 38. Ng2
h5 39. Qe3 Qc4
40. Qd2 Qe6+ 41. g4 hxg4+ 42. fxg4 Qc4 43. Qe1 Qb3+ 44. Ne3 Qd3
45. Kg3 Qxe4
46. Qd2 Qf4+ 47. Kg2 Qd4 48. Qxd4 exd4 49. Nc4 Nc6 50. b5 Ne5 51.
Nd6 d3 52.
Kf2 Nxg4+ 53. Ke1 Nxh2 54. Kd2 Nf3+ 55. Kxd3 Ke7 56. Nf5+ Kf7 57.
Ke4 Nd2+ 58.
Kd5 g5 59. Nd6+ Kg6 60. Kd4 Nb3+ 0-1
Looking back on it I am amazed
that my programs were dominant for so long. Hard work,
enthusiasm, attention to detail and excellent support from, for
example, Hegener+Glaser all played a part. More recently I have
failed to make progress with top PC programs. In part perhaps due
to my programs (and programming technique) not scaling well on
very fast hardware. The program has become very complex, and
unfortunately the complexity seems necessary and new ideas have
not really worked. It is great that there is a new generation of
programmers taking things forward.
I have no any special goals for the future.
Když se podívám zpět, překvapuje
mne, že moje programy dominovaly tak dlouhou dobu. Tvrdá práce,
nadšení pro věc a vynikající podpora zejména od Gener+Glaser
hrály svou roli. Později se mi přestalo dařit držet krok s
absolutní špičkou v PC šachu. Moje programovací technika je
úsporná a příliš si nerozumí s velmi rychlým hardwarem,
kde musí být program velmi komplexní a nepřehledný a
jednoduché nápady moc nefungují. Jsem proto rád, že se
objevila nová generace šachových programátorů, kteří tento
problém zvládnou.
Do budoucna nemám žádné speciální cíle.
18.08.03
Dr. Donninger o Lipsku
1. Lipsko byl první a také
poslední lidský turnaj, kterého se Brutus zúčastnil. Zatímco
velmistři inkasují za start peníze, musel Brutus zaplatit
startovné 3000 Euro. O to se podělila Chessbase a Universita
Paderborn. Výsledek byl, že autor Brutuse neměl z vítězství
ani cent.
Jediná výhoda, že v Donningerově rodném Waldviertel-Hochland
o turnaji nikdo neví a nemusí tedy v hospodě platit za vítězství
rundu.
2. Na fórech se diskutující předhánějí ve výpočtech, zda performace Brutuse byla 2684 nebo 2755. Donninger jako vystudovaný statistik uvádí, že 11 partií nemůže mít dostatečnou vypovídací hodnotu. U lidského velmistra je statisticky dokázáno, že jeho výkon podle formy kolísá o 100 bodů; jak se tomu o počítačů zatím nemáme ani zdání.
3. Donninger není výkonem Brutuse až tak nadšený, ale líbí se mu zajímavé momenty. Zejména 10..g5!?!? s Smeetsem, Sxf2+ (pravděpodobně ne zcela korektní) s Romašinem a partie s Čiburdanidze. Tato verze Brutuse ale rozhodně není totožná s programem, připravovaným na ms počítačů. V zápasech s jinými programy musí být totiž nastavení parametrů značně odlišné.
22.04.03
Jaký bude Gandalf 6?
Autorem Gandalfa je dánský programátor Steen Suurballe. Gandalf vyhrál poslední CSS On Line Masters - gigantický turnaj pod veřejnou kontrolou na Playchess, kde programy obsluhují přední němečtí znalci a nadšenci s vysokou odborností. V minizápasech porazil Gandalf i přímé konkurenty Fritze a Shreddera.
Computer Schach vyzpovídal i Steena. Gandalf hraje divácky atraktivní, velmi podnikavé šachy. Je založen na nultahové heuristice doplněné několika autorovými speciálními nápady. Často dá pěšce za inicitivu. Knihovna je kvalitní a pro CSS On Line Masters nebyla nijak modifikována pro jednotlivé soupeře - programy. Co však hodně pomohlo byla "šachová škola" korespondenčního hráče Christiana Kongsteda (2500). Gandalf je nyní o 100 ELO bodů silnější než předchozí verze a podle autora by se měl na SSDF listině dostat nejméně do první pětky.
Během měsíce by se měl Gandalf 6 objevit komerčně - nejdřív jako motor pro Lokasoft a krátce nato i v UCI verzi, spustitelné pod Fritzem nebo Arénou.
22.04.03
Jaký bude Hiarcs 9?
Minulý měsíc se mezi nadšenci objevila beta verze nového Hiarcsu. Než jsem ji však stačil opatřit, objevilo se na CCC fóru měření dokazjící, že jde o dílo neznámého šprýmaře, který hex editorem trochu upravil a uměle nabobtnal starý dobrý motor H7.32.
Seziózní údaje ale otiskl Computer Schach, který při příležitosti zápasu Hiarcs - Bareev vyzpovídal autora Marka Uniacke, který si nenechal ujít příležitost Hiarcse v zápase ovládat.
Markovi je nyní 38 let, má dva syny (11, 6) a žijí s manželkou v Londýně. Donedávna pracoval Mark ve velké telekomunikační firmě na důležitém postu, kde musel hodně cestovat a na Hiarcsu pracoval jen po večerech. V říjnu 2002 však musel firmu opustit a rozhodl se nějaký čas tvrdě věnovat Hiarcsu. Verze hrající s Bareevem je nejméně o 50 bodů silnější než Hiarcs 8. Má zlepšený propočet, ale i přidané šachové znalosti a během několika měsíců by měla přijít na trh jako Hiarcs 9.
Autor má téměř nekonečný
seznam nových idejí a při jeho věku zatím nehrozí, že by
jako jeho klasičtí soupeři MChess, Genius nebo Rebel zastavil
vývoj. Jedním z problémů, na kterém pracuje, je stabilní
Deep (tedy víceprocesorový) motor. Ten rozhodne, zda se zúčastní
letošního mistrovství světa - nic víc než vítězství
Marka nezajímá. Obecně ale deep verzi nepovažuje za až tak zásadní,
protože jen málo uživatelů víceprocesorový stroj vlastní.
Mnohem důležitější je podle Marka další integrace šachových
znalostí. Autor má v "šuplíku" hned několik verzí
Hiarcse, které jsou vědomostmi natolik přetíženy, že na současném
hardwaru jsou nekonkurenčně pomalé. Ale co bude za pár let.
Snad jediným problémem jsou finance. Mark spočítal, že za jednu hodinu strávenou nad Hiarcsem dostal prodejem programu 50 centů...
Rozhovor s Dušanem Dobešem
A Dušan Dobeš interview
Zajímavý český rozhovor s Dušanem
Dobešem - autorem dobrého programu Phalanx,
najdete na uvedeném odkazu.
Jde o zápas Kramnik - Fritz a o perspektivy PC - šachu.
The Czech interview with Dusan Dobes - Phalanx engine.
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/page/53FF98C50F2A41A7C1256C700043CE73
19.02.03
Kasparov ví o Junioru víc, než my autoři
Kasparov knows more about Deep Junior than we do
Umíte-li trochu anglicky, přečtěte si fascinující rozhovor s Amirem Banem, spoluautorem Juniora o zápasu. Po první partii byl program za cenu značného rizika přeladěn, což vedlo k nečekanému úspěchu.
Read a fascinating interview with Amir Ban about Kasparov match.
http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=799
Kramnik o Advanced Chess
Kramnik about Advanced Chess
Advanced chess vymyslel Garri Kasparov v roce 1996 a v roce 1998 sehrál první zápas v Leónu s Topalovem. Kasparov sice těsně vyhrál, ale dospěl k závěru, že použití počítače zmenšuje jeho převahu, proto v dalších ročnících této populární akce už figurovali jiní velmistři. V letech 1999, 2000 a 2001 vítězil s různými soupeři Anand, který je považován za experta v ovládání šachových programů. Letos však Ananda těsně porazil Kramnik. Co tomu říká?
Advanced chess je jiná disciplína šachu. Udávám jen strategický směr, celou taktickou práci udělá počítač. Hraje se mi podstatně lépe a na partii spotřebuji méně energie. Anand byl považován za favorita, ale i já s počítači pracuji už léta a dobře vím, kdy programu naslouchat a kdy ne.
Byl jsem ale vlastně překvapen, že všechny partie neskončily remízou. Porazit Ananda je i tak velmi těžké a přítomnost počítače ještě dále zvyšuje remízové tendence, protože člověk neudělá hrubou chybu. A mně se nakonec povedlo jednu partii vyhrát a málem ještě i druhou.
Kdybych hrál s počítačem proti komukoli ze současné špičky bez počítače, musel bych snadno vyhrát, ale platí to i naopak. Už Kasparov v roce 1998 prohlásil, že by ho Topalov s počítačem snadno rozdrtil. Já sám mám klidnější poziční styl, takže by prohra nebyla tak drtivá, ale šanci vyhrát bych neměl.
Příští rok se bude hrát jako kvalifikace na León velký internetový turnaj, což považuji za smysluplné.
Rozhovor s Kasparovem
Kasparov's interview
Jeden z nejlepších rozhovorů s Kasparovem uveřejnil Frankfurter Allgemeine Sonntagzeitung a najdete ho na http://f23.parsimony.net/forum50826/messages/46153.htm .
Kasparov tvrdí, že se rychle naučil
žít bez titulu MS, jinak by stěží vyhrával další turnaje.
Porážka s Kramnikem má své plusy, protože donutila velmistra
k novému pohledu na šachovou hru. Každý potřebuje prohrávat,
aby se naučil novým věcem. Kasparov velmi podrobně
prostudoval Kramnikovu hru a mnohému se naučil a jeho hra se tím
obohatila. Pro jeho image a vývoj je snad užitečnější
prohraný zápas a comeback, než další výhra v pořadí.
Nová generace špičkových šachistů bude mít nejspíš jádro
v Ponomariovovi, Radjabovovi a Griščukovi, i když poslední je
poněkud nestabilní. Kasparov sám byl vždy poněkud
pesimistický v otázce špičkového šachu v pokročilejším věku.
Blíží se doba, kdy začne být porážen. Dává si cíl udržet
špičkové výkony ještě nejvýš pět let.
V roce 2003 by k návratu na trůn musel porazit Ponomariova a ve
druhém zápase nejspíš Kramnika. Své šance vidí - nečekaně
střízlivě - něco přes 50 procent.
Kasparov o
šachové kombinaci
Kasparov about chess combination
Je velmi těžké popsat perfektní šachovou kombinaci. Zvlášť dnes, kdy nejen velmistři, ale i amatéři mají k dispozici rychlé počítače. Počítače poněkud změnily pohled na kombinaci - vedle kritéria krásy je větší důraz kladen na korektnost. Dřív se taková kombinace analyzovala léta, dnes je vše jasné za pár dní.
I tak, nejlepší kombinace musí mít překvapující element, harmonii, oběti a měla by být spojena s matovým útokem. Bohužel technika obrany se velmi zlepšila. Oběť je v profesionálním šachu chápána jako něco výjimečného - ještě tak pěšce, figuru. Ale věž, to už se skoro nestane. Královské procházky, "nesmrtelné" a "věčně zelené" partie, jsou dávnou minulostí.
Přesto doufám, že ještě někdy aspoň na chvíli revitalizuji tyto romanické doby a vytvořím špičkovou kombinaci vyhovující všem nejpřísnějším kritériím.
Engish text http://www.kasparovchess.com/serve/templates/folders/show.asp?p_docID=1463&p_docLang=EN:
Gulko o zápasu s počítači
Gulko about computer match
Co jsem se naučil:
1. Byl jsem totálně nepřipraven na moderní programy, které udělaly značný pokrok. Mé zkušenosti z poloviny 90. let byly zcela irelevantní. Velmistr si musí připravit zcela nový způsob hry, odlišný od hry s lidmi. Srovnal bych to s bojem s rozbouřenou řekou, která má silné - skoro nepřekonatelné - proudy, ale zároveň také tichou vodu. Celý problém je dostat se do tiché vody.
2. Musíte nejen nalézt slabiny programů, ale vystříhat se metod normálně používaných proti lidem. Psychologický přístup je nanic, počítače nemají nervy. Také se musíte oprostit od pocitu, že soupeře přepočítáte.
3. Nejlepší programy - a já jsem s nejlepšími hrál - mají různé vlastnosti a slabiny. Pokud se naučíte hrát s jedním, na další to nemusí platit. Takže musíte najít metody proti každému programu zvlášť.
Během zápasu jsem získal nové zkušenosti. První kolo jsem prohrál 1-3, druhé rem9zoval 2-2 a jsem přesvědčen, že případná další kola by pro mne dopadla ještě lépe.
V další části popisuje Gulko jednotlivé partie. Vysoce hodnotí především Hiarcs, který ani v jedné partii neudělal žádnou poziční chybu a jeho výhra ve druhém kole je nejlepší výkon počítačů v zápase.
English version: www.kasparovchess.com
Fritz 8 - rozhovor s
Fransem Morschem
Fritz 8 - an interview with Frans Morsche
Holandský magazín Computerschaak
publikoval rozhovor s Fransem Morschem.
O zápasu s Juniorem
V prvním okamžiku jsem nabyl dojmu, že Junior je
o dva roky před námi. Pro mne jako profesionálního programátora
to bylo strašné zjištění. Pak jsem ale analyzoval partie a
zjistil, že oběti pěšce Juniora neměly poziční opodstatnění.
Když se zápas vyrovnal už jsem věděl, že Fritz není horším
programem než Junior. To pro mne vnitřně znamenalo víc než
postup.
Budoucnost
V zápase s Kramnikem předpovídám 3-5, Fritz nevyhraje ani
jednu partii. Připravujeme specializovanou knihovnu zahájení s
ruskou hrou.
Fritz 8
Už paralelně s F7 jsem začal vyvíjet osmou verzi. Po přidávání
vědomostí do Fritze 6 a 7 se program zpomaluje a je zase na čase
zapracovat na zvýšení rychlosti. F8 bude mít zcela nové vnitřní
datové struktury s velkými perspektivami růstu. ELO se zvýší
asi o 50 bodů.
The Dutch magazine Computerschaak
has an interview with Frans Morsch. It contains some interesting
quotes.
About the Fritz-Junior qualification match
I got the impression Junior had an advantage of 2
years over Fritz. As a professional programmer, this was terrible
news to me. For a moment, I was really scared. Of course I
analyzed the games. It became clear to me that, in positional
setups, Junior's pawn sacrifices did not make any sense at all.
When the match was finally equalized, it became clear to me that
Junior was not a better program than Fritz is. That was very
important to me. It meant more than qualifying itself.
Future
I predict a 3-5 against Kramnik. Fritz will not win
a single game. Maybe a specialised Petroff Opening book is being
developed for the match.
Fritz 8
I have been working on Fritz 8 for a while. It's
being developed in parallel with Fritz 7 now. It will use a new
BitBoard system and that offers a lot of options for future
improvement. Because Fritz 7 has a lot of new knowledge, it has
gotten a lot slower. Fritz 8 should be a lot faster again. I
think there's about 50 elo points to gain there.
Anand v Computer Schachu Dez/2001
Anand poskytl známému žurnálu pro počítačový šach obsáhlý rozhovor, ze kterého vyjímám.
Zápas Kramnik-DeepFritz je zajímavý asi tak stejně, jako 150. kosmonaut na měsíci. Jedinečný byl Kasparovovův zápas z roku 1997, který pro mnohé laiky znamenal vyřešení a tím i konec počítačového šachu. Navíc Kramnik přece jen není veřejnosti tak známý. Podmínky zápasu jsou neregulérní. Jako kdybych před zápasem dostal domů Kasparovův klon a mohl si ho podle libosti zkoumat...
Počítače v turnajích už nemají co dělat. Dnes každý chápe, že do 5 let porazí špičkové počítače všechny velmistry, takže není jasné, co chtějí účastí organizátoři a programátoři ještě dokázat. Celý turnaj je neregulérní. Živí účastníci se postupem kol unavují, což se kompenzuje a je proto zhruba jedno, kdy dostanu živého hráče. Program se ale neunaví. Čím později v turnaji program dostanu, tím víc jsem znevýhodněn.
Něco jiného je ale advanced chess, který považuje Anand za perspektivní metodu tvorby kvalitních partií. Zápas s Karpovem, který sehrál, nebyl moc zajímavý, protože soupeř sotva zvládl ovládat myš. Daleko zajímavější zápasy byly s Lekem a Širovem, kteří používají počítač denně.
Příprava s počítačem. Ideje stále vymýšlí Anand sám a počítač má pouze k jejich ověření. ChessBasi používá od první Atari verze. Verzi 7.0 považuje pro práci za lepší, než novou 8.0. Osmičku však spouští chce-li do analýzy zapojit víc motorů. Vedle oblíbeného Fritze spouští především Hiarcs a Junior, s Tigerem a Shredderem zatím nemá velké zkušenosti. Shodují-li se hodnocení tří motorů, považuje věc za jasnou - teprve při odlišnostech se pozici začne věnovat podrobněji.
Databáze si udržuje sám včetně pravidelného zálohování dat. Používá metodu jedné velké databáze, ze které si pro konkrétní úkol vytváří malé pracovní databáze. Velmi často používá funkci Hledat pozici.
Oblíbené internetové stránky jsou TWIC a ChessBase, zpravodajství čerpá ze speciální indické www.chathurangam.com .
Jevenij Bareev o šachu
J. Bareev z Moskvy patří k méně známým nenápadným velmistrům, ale je fakt, že se posledních 10 let drží na ELO listině v oblasti absolutní špičky. Nyní je mu 34 let a zaujímá s 2719 8. místo. Má velmi svérázný smysl pro humor a mnohdy ani jeho kolegové nevědí, zda žertuje nebo mluví vážně. F. Friedl s ním natočil videorozhovor (35 minut 600M), který můžete najít na CBM 82. Vyjímám nejzajímavější pasáže.
F: Jak jste se stal sekundantem
Kramnika v jeho vítězném zápase s Kasparovem?
B: Jsem materialista. Moje motivace byla, že když Kramnik
vyhraje, vydělám spoustu peněz.
F: Jaká byla Vaše úloha?
B: Připravit Berlínskou obranu. Bylo to velmi intenzívní a ještě
několik měsíců po zápase jsem byl fyzicky i duševně vyčerpán.
F: Proč Kramnik vyhrál?
B: Měl velké štěstí, vyšlo vše na co sáhl. Víc ale
prozradit nemohu, ještě se to může hodit.
F: V případě odvetného zápasu,
budete zase při tom?
B: Doufám, že ne. To by mi musela hrozit smrt hladem, abych zašel
za Vladimírem a požádal ho o job.
F: Jak změnily počítače šach
na Vaší úrovni?
B: Už nepracujeme nad šachem a ztratili jsme hloubu. Prostě
civíme na obrazovku, jak si Fritz přehrává nové partie a
hledá tam drobná vylepšení.
F: Pracujete přece tak, že
vyhledáváte nové ideje a Fritz vám je takticky kontroluje..
B: Kdepak, na hledání nových idejí není čas. Fritz hledá
nové ideje My sotva stačíme všechny ty partie přehrávat.
Jediné, co dělám je, že koukám na hlavní (případně
druhou, třetí) Fritzovu variantu a pak to používám v partiích..
F: Jak vidíte budoucnost šachu?
B: To nezáleží na počítačích, ale na lidech. Lidé se musí
změnit. Moc dobře to ale nevidím.
F: Co bude, až počítač bude mít
výkon řekněme 3100?
B: Nic zvláštního. Dnešní výkon už stačí, ta revoluce
proběhla. Nemyslím, že by šach byl zničen.
F: Síla nových programů?
B: Šachu vůbec nerozumějí a přitom jsou velmi silné.
F: Hrál byste zápas s počítačem?
B: Jen kdybych byl na umření.
Rozhovor s SMK
Na adrese http://www.schach.com/berichte/2001/interview01-06-29SMK.htm je velmi zajímavý rozhovor se Stefan
Meyer-Kahlenen.
Shredder 6 bude podle smlouvy dodán se dvěma rozhraními, které
si však nebudou až tak konkurovat. Stávající Fritzovské
bude zaměřeno na databáze, zatímco Shredder spíš na analýzu
koncovek. Co bude dál zatím jasné není.
SMK neměl nikdy námitky proti zařazení do SSDF listiny, šlo
o spor jeho distributora Weinera. Weiner nejdřív nechtěl své
programy zařadit, potom zase SSDF požadovala splacení nějakých
dluhů. Nyní by neměl být problém s testováním Shreddera 5.32,
ale SMK to nijak nemůže ovlivnit.
Pocket Fritze programoval SMK kompletně sám včetně uživatelského
rozhraní pod Windows CE (compact edition). Z toho patrně plyne,
že nebude verze pro Palmy.
Fischer jako čtyřka nové ELO listiny?!
Otevřete si www.fide.com a nestačíte se divit.
Na ELO listině z 2. 7. 2001 se objevila nová hvězda Bobby
Fischer.
1 Kasparov, Garry g RUS 2838 13.04.1963
M
2 Kramnik, Vladimir g RUS 2802 25.06.1975 M
3 Anand, Viswanathan g IND 2794 11.12.1969 M
4 Fischer, Robert J g USA 2780 M i
Ti chytráci z FIDE ani nejsou
schopni zjistit jeho datum narození, které je 9. 3. 1943.
Šachy řízené šikmookými jsou asi opravdu v ohrožení, jak
se dočtete níže.
Šachy v ohrožení ?!
Před před časem prohlásil Kasparov svým poněkud neomaleným způsobem, že o šachu a jeho záležitostech nebude rozhodovat nějaký "šikmooký".
Uběhlo pár let a k podobnému závěru dochází i vždy slušný a uhlazený Karpov. V rozhovoru ke svým padesátinám varuje, že šachové hra se dnes nachází ve stádiu nejvyššího ohrožení. Lidé, kteří o ní rozhodují, totiž nevědí, co činí.
Iljumšinov chce snížit prestiž
mistra světa, aby si mohl dělat, co chce. To se mu výborně daří
KO systémem MS.
Iljumšinov se mne dokonce jednou přímo zeptal, proč vůbec
vyjadřuji své mínění, když jsem pouhý mistr světa a ne
prezident. Musel jsem mu odpovědět, že všechny minulé mistry
světa každý zná, zatímco prezidenty…
KO systém MS byl nedávno "vhodně" doplněn novým tempem hry, snižujícím úroveň partií. Nové tempo bylo stanoveno od funkcionářského stolu aniž by bylo jakkoli kdekoli otestováno a s kýmkoli soudným konzultováno. Co je za lidi, kteří tohle dělají?
A to není všechno. Například velice vážně diskutují o tom, že by zrušili pat a snad jsou i připraveni toto rozhodnutí přijmout!!! Šachová hra existuje staletí a to by znamenalo její konec, vždyť by se změnila celá teorie koncovek. To by byla zcela jiná hra.
Korčnoj o šachistech a o sobě
U příležitosti sedmdesátých narozenin poskytl Korčnoj rozhovory s velmi zajímavými postřehy.
V roce 1969 jsem hrál s Keresem Luhačovice. Po skončení turnaje mi Keres nechal v hotelu lístek, že jede ještě navštívit Luďka Pachmanna. V Moskvě byl pak zadržen a popotahován. Naše vztahy ochladly, protože si myslel, že jsem ho udal já. Teprve po letech jsem se od Pachmanna dozvěděl, že "zpíval" Emil Zátopek…
Po své emigraci v roce 1976 jsem dostal dva telegramy. Jeden byl od Bobby Fischera s textem "Gratuluji Vám ke správnému tahu". V roce 1992 však Fischer zničil svou legendu tím, že nastoupil v bojkotované zemi. Přitom měl rovnocenné nabídky z Německa a Španělska, ale chtěl ušetřit mizerných pár procent na daních…
Stefan Zweig popsal ve své "Šachové
novele" dva typy špičkových šachistů.
První dosahují vysoké úrovně díky své inteligenci a všeobecnému
vzdělání, druzí v důsledku své hlouposti a neschopnosti dělat
cokoli jiného.
Tal je první typ. Často jsem s ním na turnajích sdílel
hotelový pokoj. Kdyby se nevěnoval šachům, mohl být skvělým
hercem, muzikantem nebo spisovatelem. Možná, že by přínos
pro lidstvo byl ještě větší. Pocházel z intelektuální
rodiny a vyrostl v Rize v sedmnáctipokojovém bytě. Byl čtyřikrát
ženatý a nejméně dvě manželky ho přemlouvaly zůstat na západě.
To ale bylo pro něj moc složité. Měl také velké problémy s
alkoholem a nakonec musel svůj talent prodat Karpovovi, aby mohl
dál hrát a vyjíždět ze SSSR…
Na druhé straně si nedovedu představit Petrosjana dělat něco jiného než šachy. I když měl akademický diplom. Už mládí měl zcela odlišné, přespával s otcem na ulici. Z nýmanda mistr světa! Využíval své arménské kontakty v Centrální komisi SSSR k znepříjemňování života jiným hráčům. Po mojí emigraci inicioval kolektivní dopis sovětských velmistrů, kterým žádal mé vyřazení z cyklů MS. (Ten dopis nepodepsal jen Botvinnik, Gulko, Spasskij a Bronštejn, pro kterého to znamenalo konec kariéry. A také Karpov, který však napsal svůj vlastní dopis). Po emigraci jsem s ním hrál dvakrát v turnaji kandidátů a s potěšením ho pokaždé vyřadil...
Nedávno mi volal Alexander Bach, Karpovův manažer, aby mne pozval na jubilejní turnaj k jeho padesátinám. Dlouho jsem se nerozmýšlel. Petrosjanův Memoriál jsem si zakázal a u Karpova jsem řekl také ihned ne. Ale na Karpovův memoriál přijedu jednou velmi rád.
Mnoho štěstí k sedmdesátinám, Viktore!
Rozumějí
lidé šachu?
Fritz 10 do diskusního fóra
Ptám se, zda to,
co dělají lidé, lze opravdu nazvat "hraním šachů".
Do úvahy berou jen pár tahů a zahazují tak miliardy vysoce
zajímavých možností, o kterých nemají ani tušení. Jejich
masivně paralelení hardware je neskutečně pomalý, algoritmy
málo precizní a často zcela chybné.
Musím přiznat, že přes tyto problémy nějaké promile z nich
občas zajímavé partie vytvoří. Stejně ale o tom, zda lidé
skutečně "hrají šachy", mám vážné pochybnosti.
Dále v
diskusním fóru Computer Schachu odpovídá Shredder 11, Junior
12a, DeepNimzo, Crafty 48.5...
Docela legrace, umíte-li trochu německy.